Öppet brev till den samlade musikjournalistkåren i Sverige.

Hej!
Månsson gjorde det här två gånger i rad på sin blogg så jag tänkte, det kan väl jag också göra.

Nu har jag tröttnat. Jag är trött på att ni inte än har förstått att man inte enbart kan beskriva band och artister genom att jämföra dem med andra. Speciellt när musiken faktiskt inte har några likheter med varandra.
Till och med en duktig skribent som Fredrik Strage, som jag inte har något annat än respekt för, börjar den (alldeles för korta) recensionen av Amy Winehouses spelning på Hultsfred genom att, som alla andra, jämföra henne med Pete Doherty.

"Amy Winehouse uppträder på scenen som Pete Doherty ramlade ner från i fjol. Hon är en lika spektakulär hedonist."

Jag förstår inte likheterna. Förutom möjligtvis att det är spännande att dra jämförelser som annars bara The Sun skulle våga sig på. Nu är det enkelt att dra likhetstecken mellan Amy och Pete, ellerhur? De spelar likadan musik, de använder samma drog för att dra ner sig själv och framförallt så.. Ja, eller var det kanske så att de faktiskt inte har några likheter med varandra? Det kanske var så jag menade?

Nej, Fredrik Strage, dina recensioner börjar tappa. Visst, det kanske kan ursäktas med att du antagligen sitter backstage på ett skitigt och regnigt Hultsfred, så jag får väl förlåta dig. Men det känns ändå som att du har den där blandningen mellan den överpopulistiske Anders Nunstedt (som man ju faktiskt inte kan tycka om) och den överpretentiösa Andres Lokko (som man måste säga är överlägsen i popkulturell skriftfascism, inget fel med det, men det lockar inte så himla mycket att läsa om det dekadenta livet i London, det är rätt uttjatat.)

Så snälla, framförallt du, Fredrik Strage, skriv OM musiken, inte vilket annat band de låter som, eller hur personen beter sig. Jag vill inte ha Expressen-texter i DN. Men jag vill bara inte läsa om att Wolfmother är inspirerade av Led Zeppelin igen, det ger mig, som du skriver om Laleh, en "intensiv lust att avsluta kvällen med en burk sömntabletter, en hela vodka och en lång simtur i sjön Hulingen."
Och jag är inte ens på Hultsfred.

Tack.
Martin.

Kommentarer
Postat av: Leilow

haha, det roligaste tycker jag är att du jämför fredrik strage med anders nunstedt och andres lokko. inte ens du kan hålla dig från jämförelserna!

2007-06-17 @ 16:58:09
Postat av: Martin

Leila - Ja, fast nu var det ju iochförsig så att jag skrev ett "öppet brev till den samlade musikjournalistkåren", så..
Fast jag inser ironin!

2007-06-17 @ 17:19:00
URL: http://almostcrimes.blogg.se
Postat av: rojin

andres lokko är så mysig haha. jag önskar att jag levde (alltså inte bokstavligen, utan typ fattade någonting om någonting) när han skrev för pop (eller ja, när pop fanns). dekadensen e hååååård.

2007-06-18 @ 01:04:51
URL: http://heygay
Postat av: Martin

Rojin - Alltså, jag tycker också att han är mysig, men vad fan är detta: "En av våra grannar har öppnat en provisorisk bar där hon endast servererar champagne. Jag tar på mig morgonrocken, häller upp lite jordgubbar i en skål, hämtar ett glas champagne och sätter mig vid frukostbordet i vårt eget hörn av trädgården med The Times ? jag försöker sluta läsa The Guardian och The Independent, de är så? organiska ? lyssnar på Dvorák och matar ekorrarna."

2007-06-18 @ 10:27:23
URL: http://almostcrimes.blogg.se
Postat av: Leylla

När jag hängde med Amy och Pete noterade jag att de kommer från samma land också. Det finns ju tusen likheter mellan dom, du vet bara inte vad du ska kolla efter.

2007-06-18 @ 13:25:35
Postat av: Martin

Leylla - Det är iochförsig sant, jag har bara helt enkelt missat det.. Förlåt.
Det måste alltså betyda att jag och Carl Bildt har mer likheter än vad jag egentligen vill inse.. Fan.

2007-06-18 @ 15:04:33
URL: http://almostcrimes.blogg.se
Postat av: månsson

ibland får jag för mig att skriva ett öppet brev till sveriges samlade musikjournalistkår där brevet bara utgörs av raden 'ni suger!' å andra sidan får jag ibland för mig att skriva ett öppet brev till fredrik strages frisyr. slutsats? öppna brev är bra att skriva.

Postat av: emilie

Kommer du ihåg den där listan vi skrev med "11 anledningar till varför vi är bättre än Anders Nunstedt"? Good times.

2007-06-18 @ 23:52:25
URL: http://frokenrinse.blogspot.com
Postat av: Martin

Månsson - Ja, jag har också förstått det, och jag känner att ditt öppna brev ungefär skulle ligga på samma nivå som skrifterna av de du vänder dig till.
Emilie - Jag minns det! Och jag har faktiskt kvar insändaren som jag fick publicerad i expressen! Vi borde skriva en ny lista..

2007-06-19 @ 00:12:43
URL: http://almostcrimes.blogg.se
Postat av: Leila

leylla: hahahaha you're crackin' me up

2007-06-19 @ 22:29:27
Postat av: Martin

Haha! Den lägsta formen av kommunikation! Mellan två personer i en annans blogg!

2007-06-19 @ 23:43:48
URL: http://almostcrimes.blogg.se
Postat av: emilie

jag hade glömt insändaren. vad handlar den om? yes, ny lista it is.

2007-06-20 @ 19:01:09
URL: http://frokenrinse.blogspot.com
Postat av: Leylla

Äsch du ska vara glad att någon bryr sig iallafall! När folk snubblar in på din blogg så tänker dom "hm massa kommentarer... han måste vara kvick och provokativ!!!" och så läser dom det du skrivit, allt tack vare mig!

2007-06-20 @ 20:08:30
Postat av: leila

...och mig.

2007-06-23 @ 15:07:22
Postat av: Martin

Tack till båda L-tjejerna!

2007-07-03 @ 01:37:34
URL: http://almostcrimes.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0