Det är någonting vi fjärmar oss från.

När jag var kring femton-sexton så hade jag ständigt den där känslan av utanförskap krypandes längs med ryggraden.
Jag vet inte om det handlar om behovet för isolation eller på grund av att man själv definerar hur man är genom att stöta bort alla andra, men när jag tänker tillbaka till de längder jag ändå gick till, framförallt i mitt eget huvud, för att ta avstånd från resten av världen, först genom att definera mina politiska åsikter till ytterkanten av det vänstra perspektivet (något jag förövrigt fortfarande gör och alltid kommer att göra), och sedan genom att kasta mig head over heels in i en subkultur som självmant definerar sig genom en "vi mot dem"-idé.

Problemet jag kan känna idag är att jag, när jag var femton, ändå faktiskt hade personer omkring mig som kunde relatera till det jag gick igenom. Personer som kunde bekräfta att det var ett gemensamt utanförskap man gick igenom. Man kan liksom stå tiotusen människor tryckta emot ett kravallstaket, med händer sträckta så långt fram det bara går för att komma i Morrisseys närhet, och låta det bevisa att alla andra inte fattar vad världen går ut på.

Men till slut börjar man fråga sig: Är det här ett utanförskap? Är det verkligen att vara utanför tillsammans? Speciellt när gruppen utgör en så stor del av befolkningen. Den delen av befolkningen som ställer sig i milslånga köer för att titta på Kent, eller den delen av befolkningen som höjer Markus Krunegårds skiva till absurda höjder?

Jag låter inte längre definera mig genom mitt kulturella utanförskap till resten av världen, det är inte längre vad alienation går ut på för mig. Kulturella upplevelser är något vi har tillsammans. Det utanförskap jag numer kan känna är inte ett självpåtvingat, det är någonting som är ofrivilligt. Någonting ingen av oss kan styra mer än till ens personliga sfär. Jag kan välja att slänga reklamfolders som kommer, istället för att läsa dem. Jag kan välja att inte låta konsumptionshetsen överta mig och att inte låta det fungera som ett sömnpiller för mina tankar, känslor och min ilska.

Istället låter jag den kulturella delen av livet fungera som en avslappning, ett sätt att stänga av från världen, ibland att reflektera över den ur ett annat perspektiv.
Nu är bara problemet att det blivit svårt att finna någon som vill stå i kö med mig, ingen som vill följa med och titta på band som spelar..
Jag vet inte om det är en grym ironi eller om det bara är ett slag i ansiktet, men speciellt kul, det är det inte.

Kommentarer
Postat av: emelie

haha! precis, jag håller med.



tack för tipset, jag ska göra lite research då :)



åhh.. jag blir generad! det värmer iaf! tacktacktack



joo tack jag vet vad du menar, det är svårt att hitta sånna, det är antingen ingen som har samma intresse för det eller så kan dom bara inte, för mig är det mest det första om jag ska vara ärlig.



jag kollar igenom första för lite sådär återblick liksom, mest för att jag har mycket tid, sen tänkte jag ta mig an dom två avsnitten från andra säsonen. :)



ps. detta inlägg gick rakt in i mig, det kunde lika gärna varit mina ord ungefär. jag vet vad du menar! jag hoppas allt är väl med dig. ds.

2009-02-02 @ 21:28:33
URL: http://artdemoi.blogspot.com
Postat av: erik

med andra ord vet jag vad vi gör 24 juni. dvs typ gråter.

2009-02-03 @ 10:35:57
Postat av: emelie

ja verkligen, det är samma här, oftast läser jag om dem någonstans eller att någon tipsar eller så. rätt okej sätt att upptäcka böcker iofs, man slipper anstränga sig för att hitta dem :)



jaa jag såg det, spännande. skönt att ha lite serier att fördriva tiden med. haha monk, vilken klassiker. inget jag direkt följ men något avsnitt en uttråkad natt har man nog ramlat över det, håller det någon godkänd standard då? själv så är det mest scrubs nya säsong som jag håller mig uppdaterad med :)



varsågood. aah, joo det är det verkligen, händelselösa sega månader, det är helt okej tror jag, jag jobbar för fullt, fick ett inhopp på några veckor nu på ett ställe som blandannat har hand om ansökningar till universitet, någon slags mellanhand, jag har inte riktigt förstått hela systemet ännu men jag sitter med en buntar av papper, en kaffe, musik och en vän bredvid hela dagarna, ska bli sweet med en saftig lön i slutet på mars :P nu fick jag till ett sånt där jättesvar igen! puh, vad sysslar du med då?

2009-02-07 @ 22:58:14
URL: http://artdemoi.blogspot.com
Postat av: C.

Jadu, det var inte gratis iaf. Men det är ju tur att jag inte har tid att gå ut längre och lägger pengarna på öl istället ;)



Intressant utveckling sådär när man ser tillbaka på det. När jag var femton ville jag vara som alla andra och bara passa in, några år senare kämpade jag för att verkligen inte vara mainstream och idag har jag uppnått någon slags likgiltighet. Hur vi än vinklar det är vi alla utanför, alla ensamma. egentligen. och visst kan man vara ingå i något slags kollektivt utanförskap men i slutändan så betyder det inte att man inte lider för att man lider i kör.



2009-02-11 @ 09:43:58
URL: http://christie.blogg.se/
Postat av: em

haha! jobbigt läge där! tänk att alla är så snabba, jag är sjukt seg när jag läser, det tar rätt lång tid för mig, om inte boken helt och hållet slukar mig då brukar jag kunna läsa rätt fort. men jaa jag är också ganska kinkig, så det blir ju svårare att hitta riktigt bra böcker.



det låter ju rätt så nice. :) det finns mycket oupptäckta guldkorn!

scrubs är ju alltid scrubs liksom, underbar humor men dom har taggat ner en del och blivit lite mer seriösare, så man nästan är mer emotionell när man kollar på det, men jag kan liksom inte riktigt ge upp det. hehe



nej det är inte världens roligaste jobb men som tur är så är det ju tillfälligt, jag skulle aldrig kunna ha det som ett permanent eller över en mycket längre tid men ja helt okej jobb, avslappnat och så.



åh det går bra för dig hör jag haha, man har en tendens att bli lite smått bitter när allt sånt händer på en och samma gång. jag hoppas ditt korttillgång och internet kommer tillbaka snart (om det nu inte redan gjort det iofs) härligt ed fint väder och passa barn utomhus :) vill du inte ha vårat typ 2 meters snö lager då? jag delar mer än gärna med mig!



jaaaaa verkligen, jag har lite SOL-feber vilket för det mesta inträffar mer på sommrarna men nu känns det rätt passande. undra om dom har något nytt på G?

2009-02-14 @ 16:36:50
URL: http://artdemoi.blogspot.com.
Postat av: em

haha, jaa det är underbart att sitta på en buss/tåg och läsa en bok och lyssna på musik. det är lättsamt och går fort, dock har jag en förmåga att vi jätte illamående av det men jag plågar mig igenom det ändå. :)



joo den säsongen och dog och den efter så blev det mer seriöst fast faktiskt så har dom blivit bättre igen nu den 8e säsonen. blev flippat och knäppt igen.



javisst, ska bli underbart att få lönen sen!



ååh, jag läste i skunkdagboken om det hela, herregud vilket trassel, jag led med dig. skönt att det löste sig iaf :)

haha, deal, jag ger mycket för att få känna/se lite asfalt för en gångs skull även om det innebär lite råkyla och lite is. ni får ju liksom vår skitsnabbt också medans det inte blir helt vår förrens typ maj/juni liksom.



jooo det är ju så, jag och melankoli slutar alltid upp tillsammans, skönt med ett band som passar till alla årstider dock :P jag kollade upp men hittade inget, fick du något resultat?

2009-02-24 @ 22:22:52
URL: http://artdemoi.blogspot.com.
Postat av: em

haha, jaa det är underbart att sitta på en buss/tåg och läsa en bok och lyssna på musik. det är lättsamt och går fort, dock har jag en förmåga att vi jätte illamående av det men jag plågar mig igenom det ändå. :)



joo den säsongen och dog och den efter så blev det mer seriöst fast faktiskt så har dom blivit bättre igen nu den 8e säsonen. blev flippat och knäppt igen.



javisst, ska bli underbart att få lönen sen!



ååh, jag läste i skunkdagboken om det hela, herregud vilket trassel, jag led med dig. skönt att det löste sig iaf :)

haha, deal, jag ger mycket för att få känna/se lite asfalt för en gångs skull även om det innebär lite råkyla och lite is. ni får ju liksom vår skitsnabbt också medans det inte blir helt vår förrens typ maj/juni liksom.



jooo det är ju så, jag och melankoli slutar alltid upp tillsammans, skönt med ett band som passar till alla årstider :P jag kollade up men hittade inget, fick du något resultat?

2009-02-24 @ 22:24:04
URL: http://artdemoi.blogspot.com.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0