No one cares when you are wrong, but I've been at this far too long

Det brukar läggas fram idéer om mellanår och att 2008 skulle vara ett sådant, både sett till skivsläpp och till spelningstäthet, men jag vet inte, jag tycker att det känns som att det kommer bra skivor med rätt bra mellanrum. 2008 var okej, några skivor var riktigt riktigt bra, stod lite över de andra. Här kommer min take på årets fem bästa skivsläpp!



5. Port O'Brien - All We Could Do Was Sing.
Någon som kan säga gladpop? Någon som ovanpå det kan säga ledsen gladpop? Van Pierszalowski i Port O'Brien kan det iallafall. "I Woke Up Today" är ett popfenomen och det är alltid någonting med skrikande körer som gör allting aningen bättre än utan det. Jag har redan skrivit ett par inlägg om det här bandet, så du borde inte ha missat det. Har du missat dem - kolla in skivan för den är fullsmockad med bra låtar och fina melodier.


4. Sigur Rós -Með Suð I Eyrum Við Spilum Endalaust
När jag skriver det här får jag känslan av att sparka in öppna dörrar, men att som Sigur Rós, göra en glad skiva, det är att skruva av alla dörrar från upphängningen och springa rakt igenom huset. Skivan representeras av dess omslag. Hämningslöst och fritt, musiken flyter igenom, och hade det här varit det första jag hade hört med Sigur Rós hade jag antagligen känt mig helt frälst, men det skivan fallerar på är dess piano-onani under andra halvan av skivan, då det nästan blir lite för mycket. Om de håller den här nivån kommer nästa skiva bli ett riktigt mästerverk, det handlar bara om att hitta balansen. Fler låtar som "Inní mér syngur vitleysingur", tack.



3. Friska Viljor - Tour De Hearts.
2008 har väl inte direkt varit året då Sverige har varit välsignat med fantastisk indiepop (rätta mig om jag har fel) men Friska Viljor står ut i tomrummet som en lanterna. En skiva fylld med dängor, med texter långt över många andras och ren och skär spelglädje. "Arpeggio" är ett mästerverk i popgenren. Det är få skivor som jag kan sjunga mig rakt igenom, men detta är en av dem. Jag kan inte säga så mycket mer än: Lyssna! Lyssna! Lyssna!



2. This Will Destroy You - This Will Destroy You.
Här är ett band som inte direkt är lika omtalade som bandet på första plats. Om man gör en bloggsökning på "this will destroy you" får du upp ungefär trehundra tusen träffar, i jämförelse med de cirka tre miljoner träffar du får om du söker på första platshållaren. Sen handlar det väl om att postrock överlag inte är lika omtyckt som indierock. För mig har fallet varit tvärtom de senaste åren. De melodier som This Will Destroy You får fram är så vackra och så starka att det spritter i kroppen på mig. När jag först hörde deras "Young Mountain" EP så märktes att det var något som stack ut från den ganska breda upplaga av postrock som finns att tillgå. Det är svårt att sätta fingret på det, men det är någon slags blandning av Texas-luft och fantastiska gitarrmattor. This Will Destroy You släpper en split med vännerna Lymbyc Systym nu i januari. Håll utkik!



1. Vampire Weekend - Vampire Weekend.
Det är kul att båda de första skivorna överst på min årslista faktiskt kom i januari. Jag vet inte om det handlar om rätt dåligt perspektiv på året eller om de faktiskt är de ultimata skivorna. Men det går väl inte att komma undan från vilken fantastisk skiva det här faktiskt är, det känns nästan som att det har blivit en objektiv sanning i de kretsar där folk lyssnar på allt som kretsar kring popmusik. Jag skulle kunna pladdra på om Afrika hit och Paul Simon dit, men det har alla andra på internet redan gjort. Istället kan vi väl bara konstatera att folk alltid kommer att älska enkel, fast smart, indierock som fastnar. Det är svårt att inte göra det.


En liten halvlista med skivor som fick mig att spontant ge ifrån mig en reaktion åt det positiva hållet i år, men som ändå inte var bäst:
French Kicks - Swimming
Audrey - The Fierce And The Longing
Spokes - People Like People Like You
Bon Iver - For Emma Forever Ago
Noah And The Whale - Peaceful, the World Lays Me Down
Chad vanGaalen - Soft Airplanes
Fleet Foxes - Fleet Foxes
Autisterna - Sista Scenen
Håkan Hellström - För Sent För Edelweiss
Mount Eerie - Black Wooden Ceiling Opening
Peter Bjorn And John - Seaside Rock
Why - Alopecia
Balmorhea - River Arms
Baltic Fleet - Baltic Fleet
Mogwai - The Hawk is Howling
September Malevolence - After This Darkness, There's A Next
The Drift - Memory Drawings
The Evpatoria Report - Maar
Tv on the Radio - Dear Science
Sun Kil Moon - April

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0