This Charming Man.

Jag har följt den här nya diskussionen/hypen/trenden som Nöjesguiden skrev om, och Expressen sen hakade på.
"Trenden" jag pratar om är såklart om neo-grabbar, killar som, jag citerar: "..både kramas och brottas, syr och renoverar hemma och gör en grej av det. [...] Ständigt återkommer de till kramandet i sitt resonemang, för de här unga männen pratar hela tiden om sin vänskap. De vårdar den ömt, pratar om sina polare och bekräftar ständigt varandra som mjuka och fina. Att veta det är att vara det. Det här är de fina killarna, som varken är homofober eller misogyna våldsfetishister."

Första gången jag läste artikeln så tänkte jag, jamen, fan vad bra! Men när jag sen började tänka efter vad de egentligen säger så blir jag arg. Det står nämligen även såhär precis i början av det där stycket: "Men nu har en helt ny typ av grabbighet börjat gro: neograbbarna!"
De flesta av sakerna på testet av "Vilken neograbb är du?" Vilken neograbb är du? är för mig rätt uppenbart självklara. Okej att det inte är det för andra kanske, men, att krama sina vänner när man träffar dem, oberoende av kön är väl en självklarhet?

Varför skulle det vara något nytt och en "ny sorts grabbighet" för? Indiekids har ju gjort det sen innan Morrissey började sjunga att det är hemskt att någon så stilig ens bryr sig. Varför skulle det vara en ny sorts grabbighet, när det egentligen är en grabbighet som bara alltid hamnat i skymundan för fotbollskravaller, våldtäkter, misshandelsfall och oprovocerat våld?

Vad skulle nu hända om Nöjesguiden gick ut med en neo-brudighet? En brudighet där tjejer lagar bilar, hellre slåss än kramas och skriker könsord åt varandra? Skulle inte det tolkas som rätt.. sexistiskt?
Jag säger såhär, jag tänker inte ha någon ångest för vad resten av mitt kön gör, det finns inget kollektivt ansvar för män, lika lite som det finns ett kollektivt ansvar hos kvinnor eller svarta eller judar. Jag kommer däremot alltid bekämpa det genom att faktiskt leva det livet jag vill leva. Jag tänker fortsätta krama mina manliga och kvinnliga vänner och jag tänker fortsätta identifiera mig med "kvinnliga" attribut, inte för att de är kvinnliga, utan för att de faktiskt stämmer in på vem jag är!

Kommentarer
Postat av: Leila

Jag tror inte att det var specifikt att krama sina vänner när man ses som kännetecknade en neograbb, enligt ng. Det fanns ju en hel lista på massa saker, och dessutom flera kända neograbbar som exempel. Du är ju till exempel verkligen ingen neograbb, även fast du kramar dina kompisar och typ kan laga dina byxor när dom går sönder. Det är en typ av killar som är på det här viset, och dom menar nog inte att neograbbar är "brudiga" eller fjolliga, det är bara en ny form av macho, typ. Jag tycker artikeln var skitkul, just därför att jag vet precis vad det är för slags snubbar dom syftar på. Sen ska man väl inte ta den på hundra procent allvar, allt var ju med en skämtsam ton. Och liksom, it's funny cause it's true.

2007-06-02 @ 16:19:31
URL: http://leyeli.blogspot.com
Postat av: erikkkkkkkkkkk

jag orkar inte riktigt svara på frågorna. tror ändå att jag skulle hamna kring musse hasselvall nånstans eftersom han är en fin känslig kille med lite uppenbara issues kring manlighet som han kompenserar för med en massa skägg och att göra tv-program som handlar om att slåss, åka bil och skjuta vapen.

Postat av: erikkkkk igen

vad är skillnaden mellan neograbben och metrograbben förresten? ingeeeeeen alls ju.

2007-06-03 @ 20:30:10
Postat av: Stefan

Allt du inte gör emot det, gör du för det. Du kommer inte ifrån ditt kollektiva ansvar mindre än att du arbetar hela ditt liv med att avskaffa ditt kön. Det är ingen som bestämt att det är så, men det är så det tyvärr är, och det är det vi måste göra något åt.

2007-08-29 @ 17:37:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0