Watch Us Explode (Justify)

Jag vet att jag har skrivit om det förut och förlåt mig om jag är dum i huvudet eller något, men.. jag tror inte riktigt att jag förstår hur folk kan tycka att världen verkar okej?

USA:s stora hjältemodiga mission i världen är just nu, enligt dem själva, att skapa fred i Mellanöstern. Det vill säga: skapa en marknadsekonomisk liberal demokrati i de länderna de själva anser att inte ha detta. (Alltså, bara för att förtydliga, Saudiarabien, Jordanien, Kuwait och så vidare är undantagna för de har en välvillig export och import med USA.)

För mig har alltid en liberal demokrati varit att folket väljer och folkets röst är slutgiltig (om inte det ena partiet har makt, inflytande och pengar bakom sig, ála det amerikanska presidentvalet 2000). Så när ett folk väljer ett parti till företrädare för sig, då respekterar omvärlden detta, right? Hur kommer det sig att man inte kan respektera det palestinska folkets val i form av Hamas, då?
Jag tycker inte att Hamas är ett vettigt parti, jag säger som Göran Greider skrev i Metro häromdagen:
"Religion ska inte blandas in i politiken på det sättet. Men det är inte det som är frågan, utan frågan är om en rörelse som vann ett korrekt genomfört demokratiskt val ska få styra ett land eller inte."

Jag tycker inte heller att Fatah är ett bra parti, det är ett korrupt, toppstyrt parti som behöver en helomvändning, och det var väl helt enkelt det som palestinierna försökte få fram genom att rösta på Hamas. Precis som vi gör i Sverige, vi vill ha en förändring, därför röstar vi på Moderaterna. Men, vad skulle hända om EU skulle ogiltigförklara regeringen Reinfeldt och säga: "Alltså.. Nej, vi sa ju att ni skulle få ett demokratiskt val, det fick ni, allt gick rätt till, men.. Tyvärr, ni valde fel parti, så vi måste helt enkelt.. dra in allt understöd, alla EU-subventioneringar och alla pengar, dessutom kommer vi stoppa alla transporter med mat och andra varor till er tills ni insett att ni gjort fel."

När man ställer upp i ett helt demokratiskt val och vinner, då är man demokratiskt vald, vare sig EU eller USA tycker att man är bra. Vad är det som säger att palestinierna någonsin mer vill ha ett demokratiskt val efter det här, när ingen ändå respekterar deras val.


Läs Göran Greiders krönika här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0